Rząd chce dokonać zmian w zasadach likwidacji szkód komunikacyjnych. Na jakie nowe rozwiązania powinni przygotować się ubezpieczyciele i kierowcy?
Likwidacja szkód komunikacyjnych
Dane Rzecznika Finansowego wskazują, że likwidacja szkód komunikacyjnych jest bardzo częstym powodem skarg wnoszonych do tej instytucji. Trudno się temu dziwić, zważywszy na dużą popularność obowiązkowych ubezpieczeń OC i dobrowolnych polis autocasco. Dokładniejsza analiza problemu wskazuje jednak, że dużą liczbą polis komunikacyjnych nie można całkowicie wytłumaczyć częstych wniosków o interwencję Rzecznika Finansowego.
Rząd, podobnie jak Komisja Nadzoru Finansowego, dostrzega problem związany ze zbyt niską jakością likwidacji szkód komunikacyjnych. Właśnie dlatego planowane są pewne działania ustawodawcze, które wpłyną zarówno na ubezpieczycieli, jak i na osoby poszkodowane w wypadkach. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl w odpowiedzi na medialne doniesienia postanowili wyjaśnić, jak rząd zamierza poprawić proces wypłaty świadczeń za drogowe szkody.
Zmienią się zasady wynajmu aut zastępczych
Od pewnego czasu wiemy już, że zmiany dotyczące likwidacji szkód komunikacyjnych mają obejmować między innymi wynajem samochodów zastępczych. Jest to bardzo newralgiczny temat, który od dawna powoduje częste spory kierowców z zakładami ubezpieczeń (również sądowe). Niedawne doniesienia mediów wskazują, że rząd zamierza rozwiązać ten problem poprzez wprowadzenie odpowiednich zmian ustawowych. Co ważne, będą one dotyczyły kodeksu cywilnego, a nie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. „Wszystko wskazuje jednak, że zakłady ubezpieczeń będą musiały stosować nowe regulacje tylko w przypadku szkód likwidowanych przy pomocy obowiązkowych ubezpieczeń OC” – mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Informacje przekazane przez rząd Związkowi Dealerów Samochodów wskazują, że zmiany prawne zmuszą ubezpieczycieli do udostępnienia poszkodowanemu pojazdu zastępczego, który pod względem cech użytkowych będzie odpowiadał uszkodzonemu samochodowi. Przepisy wprowadzone do kodeksu cywilnego mają również określać liczbę dni, w czasie których zakład ubezpieczeń będzie musiał zapewnić dostępność pojazdu zastępczego. „W zamian ubezpieczyciele otrzymają większą kontrolę nad wynajmem samochodów zastępczych i będą bezpośrednio ponosić koszty takiej usługi. Dzięki temu zakłady ubezpieczeń zyskają możliwość skutecznego negocjowania warunków wynajmu z wypożyczalniami” – zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Rząd ma również inne ciekawe propozycje zmian
Interesujące informacje o kierunkach polityki rządu dotyczącej likwidacji szkód komunikacyjnych znajdziemy również w odpowiedzi na interpelację poselską nr 5851. Wspomniana odpowiedź Ministerstwa Finansów (zobacz pismo o sygnaturze FN6.054.10.2020) wskazuje, że niebawem mogą zmienić się artykuły 445 – 448 i 817 kodeksu cywilnego. Zmiany dotyczące artykułów 445 – 448 KC mają jednoznacznie określić, komu należy się świadczenie z tytułu śmierci ofiary wypadku drogowego lub trwałego inwalidztwa takiej osoby. Ministerstwo Sprawiedliwości prowadzące prace nad opisywaną nowelizacją kodeksu cywilnego zastanawia się też nad możliwością wprowadzenia zryczałtowanych stawek zadośćuczynienia dla bliskich osoby, która zmarła na skutek wypadku lub znalazła się w stanie wegetatywnym. „Inny pomysł resortu sprawiedliwości (dotyczący art. 817 KC) zakłada natomiast, że ubezpieczyciel ociągający się z wypłatą odszkodowania będzie musiał doliczyć do tej kwoty odsetki maksymalne za opóźnienie” – podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Analizowana odpowiedź na interpelację poselską informuje również, z jakich rozwiązań rząd na razie zrezygnował. Wszystko wskazuje na to, że nie doczekamy się wprowadzenia do prawa instytucji niezależnego rzeczoznawcy motoryzacyjnego. Rząd uznał bowiem, że taki wariant skutkowałby podwyżką kosztów likwidacji szkód i składek obowiązkowego OC dla kierowców. Co więcej, Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 2 września 2019 r. (sygn. akt III CZP 99/18) już wcześniej poprawiła sytuację poszkodowanych zapewniając im możliwość odzyskania od ubezpieczyciela kosztów celowej i uzasadnionej opinii rzeczoznawcy. „Informacje z analizowanego dokumentu sugerują również, że w najbliższym czasie nie doczekamy się rezygnacji z kosztorysowego wariantu likwidacji szkód, a także wypłaty odszkodowań z OC (na podstawie kosztorysu) bez podatku VAT” – wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Nadzór finansowy już wcześniej podjął działania
Odpowiedź na interpelację poselską, która została oznaczona numerem FN6.054.10.2020 wyjaśnia nam również, jakie działania Komisja Nadzoru Finansowego podjęła w celu poprawy standardu likwidacji szkód komunikacyjnych. Mowa o działaniach stanowiących odpowiedź na nieprawidłowości stwierdzone wcześniej przez Najwyższą Izbę Kontroli. Nadzór finansowy po zasygnalizowaniu problemu przez NIK, zwiększył liczbę pracowników zajmujących się kontrolą likwidacji szkód komunikacyjnych. Komisja Nadzoru Finansowego wprowadziła również inne zmiany organizacyjne i zaplanowała dodatkowe kontrole ubezpieczycieli w kolejnych latach. „Warto podkreślić, że KNF będzie działał razem z Ministerstwem Sprawiedliwości w celu wypracowania konkretnych rozwiązań prawnych. Chodzi między innymi o regulację zadośćuczynień za śmierć w wypadku komunikacyjnym” – podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl
Sprawdź inne tematy
- Kredyt samochodowy – poznaj zalety tego rozwiązania. I ciesz się nowym autem!
Zastanawiasz się nad zakupem nowego samochodu. - Pożyczka dla firmy. Na jakich warunkach, jak szybko, w jakim banku?
Każda firma czy to mała czy duża od samego początku musi liczyć się ze sporymi wydatkami. - Chwilówka na długi okres spłaty
Pożyczka pozabankowa to nie tylko chwilówka. - Gdzie dostaniemy szybką pożyczkę?
Szybkie pożyczki obok kredytów konsumpcyjnych to najczęściej zaciągane zobowiązania bankowe.
Dodaj komentarz